De Pet op tegen Kanker: kanker bespreekbaar maken bij kinderen

23 september 2016

Zaterdag 24 september lanceren Kom op tegen Kanker en Ketnet de tweede editie van ‘De Pet op tegen Kanker’.

Kinderen kunnen vanaf nu een pet kopen, die pimpen en opzetten tegen kanker. De bewustmakingsactie wil kanker bij jonge kinderen bespreekbaar maken. Daarnaast wordt geld ingezameld om kinderen met kanker de kans te geven op vakantiekamp te gaan en zo hun ziekte even te vergeten.De campagne eindigt met de Petnetdag op woensdag 19 oktober. Ketnet wordt dan voor één dag Petnet en kinderen worden aangemoedigd om die dag met hun versierde petje naar school te gaan.

Ketnet en Kom op tegen Kanker starten zaterdag met ‘De Pet op tegen Kanker’, een campagne die kanker bij kinderen bespreekbaar wil maken en hen aanspoort kankerpatiënten symbolisch te steunen door de pet op te zetten. De volgende drie weken kunnen kinderen een pet kopen. Ze kunnen die dan naar eigen smaak pimpen en opzetten tegen kanker.

De actie vindt voor de tweede maal plaats. Vorig jaar kochten bijna 60.000 Ketnetters een petje. 2.000 onder hen stuurden een foto van zichzelf met gepimpte pet door.

Gratis educatief pakket voor eerste graad basisonderwijs

In samenwerking met Uitgeverij Averbode bezorgt Kom op tegen Kanker alle leerlingen en leerkrachten van de eerste graad van het Nederlandstalig basisonderwijs dit jaar een prentenboek. Het boek ‘Kom op voor meester Rob!’ is gratis en volgt het verhaal van een meisje, Annelien, wier zwemleraar kanker krijgt. Bij het boek hoort ook een digitaal lessenpakket. Voor de tweede graad is er sinds de campagne van vorig jaar al een educatief pakket (boek + digitaal lessenpakket) beschikbaar.

Pet maakt kanker bespreekbaar

De Pet op tegen Kanker wil jonge kinderen uitleg geven over kanker en de ziekte zo voor hen bespreekbaar maken. Marc Michils, directeur Kom op tegen Kanker, legt uit: ‘In Vlaanderen krijgen jaarlijks bijna 40.000 mensen te horen dat ze kanker hebben. Dat zijn er bijna 180 per dag. Of meer dan vier per uur. In elke klas zit dus wel een kind dat kanker van dichtbij meemaakt. Dat kind zit vaak met vragen. Via deze campagne willen we op een speelse manier uitleg geven. We willen kanker voor kinderen bespreekbaar maken, thuis en in de klas. Bovendien kunnen ze door hun pet op te zetten hun solidariteit tonen met mensen en in het bijzonder kinderen met kanker.’

Pet bezorgt kinderen een mega vakantiekamp

Kom op tegen Kanker steekt de opbrengst van de verkochte petten in zijn jaarlijkse vakantiekamp voor kinderen met kanker. Zij zijn gevoelig voor infecties, moeten dagelijks medische zorgen krijgen of hebben aangepaste voeding nodig. Op kamp gaan is voor kinderen met kanker dus niet de normaalste zaak van de wereld. Dankzij Kom op tegen Kanker kunnen ze er toch een weekje tussenuit om te ravotten en hun ziekte even te vergeten.

Frank Deboosere, campagneleider bij Kom op tegen Kanker: ‘Jaarlijks ga ik op bezoek op het vakantiekamp voor kinderen met kanker. Ik beschouw dat als mijn persoonlijk hoogtepunt. Het is fantastisch om te zien hoe die kinderen tijdens die ene week weer even gewoon kind kunnen zijn. Daarom wil ik iedereen oproepen om een Petpakket te kopen. Je zorgt er zo mee voor dat Kom op tegen Kanker zijn vakantiekamp kan blijven organiseren en dat kinderen met kanker dus ook volgende zomer kunnen genieten van een authentiek kampgevoel.’

Van Ketnet Swipe tot Petnetdag

De tweede editie van ‘De Pet op tegen Kanker’ gaat nu zaterdag van start. De kick-off gebeurt ’s ochtends in Ketnet Swipe. Daar gaat ook de nieuwe campagneclip die De KetnetBand gemaakt heeft, in première. De weken nadien brengt de kinderzender de thematiek op een speelse en creatieve manier onder de aandacht. 19 oktober wordt uitgeroepen tot Petnetdag en is meteen ook het slotevent van de campagne. Het is de bedoeling dat die dag zo veel mogelijk kinderen met hun versierde pet-tegen-kanker naar school gaan. Ketnet wordt dan voor één dag Petnet.

Petjes vanaf nu te koop

Kinderen kunnen hun pet naar eigen smaak pimpen. Daarom wordt de pet aangeboden als een Petpakket. Dat kost 8 euro en bevat naast de pet ook vijf textielstiften en een tekensjabloon. Het is te koop bij Colruyt, DreamLand, OKay, Bio-Planet, JBC en Standaard Boekhandel.

Meer info op www.depetoptegenkanker.be.

 

Help mee

Doe een gift!