Hoog tijd voor eerlijke en propere wagens

26 oktober 2015

De leden van de coalitie #dieselgate, waaronder Kom op tegen Kanker, sloegen de handen in elkaar in de strijd voor eerlijke en propere wagens.
In aanloop naar de Europese raad van de ministers van Leefmilieu geven Test-Aankoop, BBL, Inter-Environnement Wallonie, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit samen een eerste duidelijk signaal.

Alle voertuigen die op de Belgische markt komen, moeten zo snel als mogelijk de uitstootnormen en het opgegeven verbruik halen in reële rijomstandigheden. We roepen onze ministers van Leefmilieu op daar binnen de Europese raad dringend werk van te maken.Dieselgate heeft duidelijk gemaakt dat het tijd is om ambitieus te zijn en niet langer gehoor te geven aan het lobbywerk van de autoconstructeurs.

Alle autoconstructeurs sjoemelen met uitstoot- en verbruikscijfers

Op 21 september 2015 bekende Volkswagen dat het op grootschalig niveau gesjoemeld had met de software van 11 miljoen dieselwagens. In België zouden 320.000 wagens betrokken zijn. In testomstandigheden werd hierdoor de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) verlaagd tot onder de Amerikaanse norm van 0,04 g/km, terwijl de werkelijke uitstoot tot 40 keer hoger ligt. Dat is uiteraard onaanvaardbaar. Maar uit tests van onder andere Test-Aankoop blijkt evenwel al jaren dat er grote verschillen zijn tussen de officiële cijfers die autoconstructeurs meegeven en de reële uitstoot van de verschillende emissies (Nox, CO2,…), en dit niet alleen bij Volkswagen maar bij alle merken! Verschillen tot 30% zijn hierbij geen uitzondering. Dat autoconstructeurs al jaren kunnen sjoemelen met de werkelijke uitstoot van hun wagens heeft te maken met de verouderde Europese test, de New European Driving Cycle (NEDC), die heel wat achterpoortjes toelaat om de reële emissies tijdens de test te verdoezelen (vb. spleten afplakken, banden extreem hard oppompen, speciale olie gebruiken etc.).

Samen voor eerlijke en propere wagens

Test-Aankoop, Bond Beter Leefmileu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit vinden elkaar rond #dieselgate en hun gemeenschappelijk streven naar eerlijke en propere wagens. Het uitstootschandaal raakt immers niet alleen de consument, maar ook het milieu en de volksgezondheid. De organisaties willen dat het schandaal voor de broodnodige verandering zorgt. Europa moet er met sluitende tests en betrouwbare procedures voor zorgen dat autoconstructeurs de wettelijk opgelegde emissienormen ook effectief respecteren. 

Helaas, de eerste signalen zijn niet hoopgevend. De Europese Commissie wil tegen 2017 een nieuwe test invoeren, maar tussen 2017 en 2019 mogen auto's de norm met 60 procent overschrijden; daarna is enkel een 'technische overschrijding' van 20 procent toegestaan. En zelfs dat gaat voor veel lidstaten te ver! Uit documenten die de Volkskrant bemachtigde blijkt dat de meeste Europese lidstaten op de rem gaan staan. Ze vragen dat dieselvoertuigen tot 2019 de norm tot 3 keer mogen overschrijden. Dat is meer dan een brug te ver. “Waarom zouden we de komende jaren nog tolereren dat er vervuilende diesels op de baan komen als de propere alternatieven er al zijn? Aardgas, elektrische of benzinevoertuigen halen de normen wel. Voor diesels is de technologie er, alleen willen sommige wagenproducenten de kosten niet maken. Onze overheden mogen niet langer mee gaan in het lobbywerk van de autoconstructeurs en autolanden. Het is tijd om ambitieus te zijn. Het is dringend tijd voor eerlijke en propere wagens”, vinden Test-Aankoop, BBL, IEW, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit

De coalitie van consumenten-, milieu- en gezondheidsorganisaties zal onderling verder informatie uitwisselen, haar leden en het brede publiek informeren en nagaan of onze overheden doeltreffend optreden tegen #dieselgate en #autogate. Ze bundelen ook de krachten om de rechten van de consument, de gezondheid van de burger en de bescherming van het leefmilieu verder te verzekeren en te vrijwaren.

Help mee

Doe een gift!