Kom op tegen Kanker lanceert campagne 'Binnen roken is nooit oké'

11 januari 2016

Kom op tegen Kanker start 2016 met een stevig voornemen om kinderen uit de tabaksrook te houden en lanceert de  sensibiliseringscampagne 'Binnen roken is nooit oké'.  Lees meer.

In Vlaanderen zitten 68.000 kinderen elke dag thuis in de sigarettenrook. Dat bleek uit eerder onderzoek van TNS Dimarso in opdracht van Kom op tegen Kanker. De campagne wil ouders die binnen roken, helpen om hun rookgedrag aan te passen, en zo kinderen geven waar ze recht op hebben: opgroeien in een gezonde leefomgeving. 

Kinderen die opgroeien in een rokerige omgeving hebben meer kans op astma, longontsteking en bronchitis. Ze krijgen ook vaker oorontsteking en andere gehoorproblemen. Baby’s lopen bovendien een groter risico om te sterven aan wiegendood. Uit onderzoek blijkt dat ouders deze risico’s onderschatten en dat er nog veel misverstanden over meeroken bestaan. Daarom start Kom op tegen Kanker vandaag een sensibiliseringscampagne op televisie en internet, en verspreidt het folders via huisartsen, kinderartsen, wijkgezondheidscentra, apothekers en zorgverleners van Kind en Gezin.

Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker, legt uit: ‘We willen met onze campagne de rokende ouders niet met de vinger wijzen, maar hen informeren. Er is nog veel onwetendheid rond het thema en we willen tips aanreiken, waarmee ze hun rookgedrag kunnen wijzigen. In de maand van de goede voornemens is deze campagne een mooi duwtje in de rug.’

In de helft van de Vlaamse gezinnen met rokende ouders wordt er nog steeds gerookt in aanwezigheid van de kinderen en één op de drie rokende ouders doet dat nog steeds in de eigen woning. In 2008 werd het onderzoek de eerste keer uitgevoerd en sindsdien is er merkelijk vooruitgang geboekt. Het aantal gezinnen waar gerookt wordt in aanwezigheid van kinderen is met 40% afgenomen (115.000 in 2008). Opvallend is echter dat deze daling het grootst is bij hoger opgeleide ouders.

De campagne bestaat uit drie luiken. In twee verschillende televisiespots neemt een speelgoedfiguurtje het op voor het kind en spreekt het de roker aan op zijn rookgedrag. De campagnewebsite www.nooitbinnenroken.be informeert over de schadelijke gevolgen van binnen roken, weerlegt de misverstanden, helpt de bezoeker met tips om het huis rookvrij te houden en peilt naar het bewustzijn over tweedehands- en derdehandsrook in een quiz.

En ten slotte zoekt Kom op tegen Kanker ook de medewerking van zorgverleners die vaak met rokende ouders in contact komen, zoals huisartsen, kinderartsen, wijkgezondheidscentra, apothekers, en verpleegkundigen van Kind en Gezin. Posters en folders in de wachtkamers kunnen een aanleiding zijn voor deze hulpverleners om met rokende ouders over de gevaren van meeroken te praten.

Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) creëerde samen met Kom op tegen Kanker een website www.passiefroken.be voor deze zorgverleners. De website biedt hen wetenschappelijke informatie over meeroken en roken in huis, maar ook concreet advies en bruikbare tips over hoe ze een gesprek met een rokende ouder kunnen voeren.

Help mee

Doe een gift!