'Opvolgingsbureau schuldsaldoverzekering onderzoekt dossiers vaak niet grondig genoeg'

23 februari 2016

Nog 234 mensen hebben vandaag geen toegang tot een schuldsaldoverzekering, zo schrijft Het Laatste Nieuws. Nochtans werd ruim een jaar geleden een wet van kracht die zo'n verzekering toegankelijker moet maken voor onder meer kankerpatiënten. 'Er is nog veel ruimte voor verbetering bij de verzekeringskantoren en bij het bureau dat geweigerde schuldsaldoverzekeringen moet opvolgen', stelt Kom op tegen Kanker. 'Het bureau onderzoekt de dossiers niet grondig genoeg.'

Volgens Kom op tegen Kanker gebeurt het vaak dat het Opvolgingsbureau voor de tarifering schuldsaldoverzekering de dossiers van geweigerde kankerpatiënten niet grondig genoeg onderzoekt. De organisatie reageert daarmee op het nieuws dat vorig jaar 234 mensen geen schuldsaldoverzekering kregen. Dat aantal ligt volgens Kom op tegen Kanker in werkelijkheid veel hoger omdat alleen rekening wordt gehouden met de meldingen die het opvolgingsbureau kreeg.

'Bij het meldpunt van Kom op tegen Kanker kregen wij vorig jaar 23 meldingen in verband met schuldsaldoverzekeringen', zegt Ward Rommel, expert kankerzorg bij Kom op tegen Kanker. 'Wij hebben die geanalyseerd en daaruit blijkt dat er ondanks de nieuwe wet van vorig jaar nog steeds te veel kankerpatiënten geweigerd worden of een te hoge premie moeten betalen.'

Onder meer bij het opvolgingsbureau, een onafhankelijk orgaan dat op vraag van klanten nakijkt of voorgestelde bijpremies of weigeringen gerechtvaardigd zijn, is er volgens Kom op tegen Kanker nog veel ruimte tot verbetering. 'Het opvolgingsbureau onderzoekt de dossiers vaak niet grondig genoeg en bevestigt te vaak weigeringen in veel te algemene termen', stelt Rommel.
Een voorbeeld daarvan betreft een voormalige kankerpatiënte die bij een verzekeringskantoor geweigerd werd voor een schuldsaldoverzekering en daarop naar het bureau stapte, dat de weigering bevestigde. 'Toen de vrouw bij een ander verzekeringskantoor langsging, kreeg ze de verzekering wel', zegt Rommel. Hij wijst daarbij ook naar de verzekeringskantoren zelf, die vaak nog te weinig transparant zijn in hun criteria. (Belga - RHA/SAL)

 

Help mee

Doe een gift!