Verkoop sigaretten gestegen door falend beleid?

14 januari 2011

In 2010 zijn er in België 940 miljoen meer sigaretten verkocht dan in 2009. Roken is in ons land nog te goedkoop. De VLK vraagt daarom een prijsstijging van minstens 10% in een keer, een totaal reclameverbod en een strengere reglementering van de verkoop.

Volgens cijfers van het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders die vandaag in La DH/Les Sports verschenen, zijn er in 2010 940 miljoen meer sigaretten verkocht dan in 2009 in België.

De voorbije drie jaar is de prijs van het meest verkochte sigarettenmerk in België met slechts een tiental cent per jaar verhoogd. Kleine prijsstijgingen hebben maar een beperkt effect op de volksgezondheid maar verhogen wel de fiscale winsten voor de overheid en de producenten. Tabakspreventie vraagt een sterke prijsstijging die in één keer wordt doorgevoerd. Algemeen wordt aangenomen dat een stijging van 10% in één keer een daling in verbruik van minstens 4% oplevert. Vooral jongeren zijn dan minder geneigd tabaksproducten te kopen.

Daarnaast zijn er in ons land zeer veel tabaksverkooppunten. In België zijn er maar liefst 80.000 tabaksverkooppunten, in Frankrijk zijn er dat maar om en bij de 30.000. Krantenwinkels die tabak verkopen en tabakszaken mogen ook nog volop reclame maken voor tabakswaren aan hun voorgevel en in de winkel zelf. Ook het uitstallen van sigarettenpakjes op zich is een verleidingstechniek. Ook de vele sigarettenautomaten kunnen als een vorm van reclame beschouwd worden. Het zou dus beter zijn sigarettenautomaten volledig te verbieden.

Lees meer over het Belgische en Vlaamse tabaksbeleid in het Onderzoekrapport 2010.

 

Help mee

Doe een gift!