Vlaamse Liga tegen Kanker lanceert campagne over gedwongen meeroken

08 november 2004

Vandaag lanceert de Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK) een nooit eerder geziene campagne over gedwongen meeroken. Via tv-spots en ander ondersteunend campagnemateriaal wil de VLK niet-rokers assertiever maken om hun recht op een rookvrije leefomgeving op te eisen. Uit een enquête uitgevoerd door het onderzoeksbureau TNS blijkt dat 6 op de 10 Vlamingen sigarettenrook als storend ervaart, maar dat slechts een minderheid daar ook voor uit durft te komen in het bijzijn van rokers.  Hier wil de campagne verandering in brengen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat gedwongen meeroken (ook wel passief roken genoemd) bijzonder schadelijk is voor de gezondheid. 72% van de Belgen rookt niet. Toch wordt die overgrote meerderheid vaak gedwongen mee te roken en buiten haar wil blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. De VLK vindt dat dit niet kan. Iedereen heeft recht op een gezonde rookvrije leefomgeving. 

De strijd tegen gedwongen meeroken is al geruime tijd een van de speerpunten in de werking van de VLK. Vorig jaar lanceerde ze op de Dag tegen Kanker een platformtekst over gedwongen meeroken. De NMBS besliste naar aanleiding van die Dag een algemeen rookverbod op de treinen in te voeren. De federale overheid kondigde een rookverbod op de werkvloer aan vanaf 2006. Recent hield de VLK een pleidooi om ongeboren leven tegen sigarettenrook te beschermen. Ook dat is niet aan dovemansoren gezegd: de federale overheid heeft alvast budget voorzien in de begroting van 2005 om zwangere vrouwen en hun partner rookstopbegeleiding aan te bieden.

De mediacampagne die vandaag start is de volgende stap. In de voorbereiding van deze campagne onderzocht het onderzoeksbureau TNS Media de houding van de Vlamingen tegenover gedwongen meeroken. De peiling leverde enkele opvallende resultaten op (zie bijlage).  Zo ervaren 6 op de 10 Vlamingen blootstelling aan sigarettenrook als storend. De hinder is de meest aangehaalde reden (86%), na het risico voor de gezondheid (60%). Bijna 80% van de Vlamingen is van mening dat roken of niet roken geen zaak is van hoffelijkheid maar van gezondheid.

Het verbod op roken zou voor meer dan 8 op de 10 Vlamingen ingevoerd moeten worden op plaatsen waar veel kinderen zijn, in winkels en in openbare gebouwen. Voor 6 op de 10 zou er ook op het werk en in restaurants een rookverbod moeten gelden. Eén op de 4 vindt dat ook in cafés roken verboden zou moeten worden.

Rook vermijden doet 65% van de Vlamingen door in de niet-rokerruimte van het restaurant of café te zitten. 62% vermijdt gewoon de plaatsen waar veel rook hangt of kiest voor een rookvrij alternatief. Slechts 1 op de 4 durft aan een roker te vragen om geen sigaret op te steken, om zijn sigaret te doven of om ergens anders te gaan zitten.

Op basis van de resultaten van de peiling werd een campagne opgezet om de niet-rokers mondiger te maken in hun dagelijkse confrontatie met sigarettenrook. Er werd bewust gekozen voor de niet-rokers als doelgroep. Zij vormen immers de meerderheid van de bevolking - tot nu toe een zwijgende meerderheid. Hun mondigheid verhogen zal er ongetwijfeld toe bijdragen dat er een ruimer draagvlak voor het recht op een rookvrije leefomgeving tot stand komt en dat niet-roken op termijn de norm wordt.

Vanaf vandaag tot eind november loopt er een tv-spot die de problematiek op een ludieke manier aankaart. In een flirtscène pur sang wordt de rokende verleider op een niet mis te verstane manier duidelijk gemaakt dat rook absoluut niet gewenst is. De spot zal ook te zien zijn in de grote zalen van de Kinepolis-complexen in Vlaanderen en Brussel.

Morgen dinsdag pakt het weekblad HUMO uit met een uniek geschenk voor zijn lezers. Bij elke HUMO zit een mondmaskertje met de slogan "Nee! Ik rook niet mee".  Daarnaast krijgt het thema ook ruime redactionele aandacht in het blad.

En ook de niet-gerookte zalm en ham geven onverbloemd hun mening. Ook zij roken niet mee. Maar liefst 240.000 gratis Boomerangkaarten met een gerookte en niet-gerookte ham zullen via 1340 displays in Vlaanderen verdeeld worden. Op de 550.000 onderleggers die in 640 restaurants en cafés verspreid zullen worden, is het de zalm die de boodschap brengt.

Dr. Vic Anciaux
Voorzitter

Help mee

Doe een gift!