Vlaamse vloggers versus sigaretten

29 december 2016

 

Sinds maandag 17 oktober verschijnen er regelmatig filmpjes op YouTube over chemische stoffen in tabaksrook. Die kaderen in een jongerencampagne van Kom op tegen Kanker. De organisatie wilde een antirookcampagne opzetten die de jongeren aanspreekt. Daarom schakelde de organisatie vier jonge Vlaamse vloggers in. De YouTubers laten in een serie video’s aan de hand van proefjes zien welke schadelijke stoffen er in tabaksrook zitten. Die bevat 4000 chemische stoffen, waarvan de meeste giftig en 70 kankerverwekkend zijn. De filmpjes staan verzameld op www.vloggersvssigaretten.be

 

Uit onderzoek van Kom op tegen Kanker blijkt dat de Vlaamse jeugd nog altijd heel wat misvattingen heeft over roken. Tabaksrook bevat meer dan 4000 chemische stoffen, waarvan de meeste giftig en minstens 70 kankerverwekkend zijn. Jongeren zijn vrij eensgezind dat roken slecht is, maar dat blijft te abstract. De gevolgen zijn immers iets voor véél later. Bij veel jongeren leeft bovendien het idee dat je toch niet zó snel verslaafd geraakt en dat enkele sigaretten geen kwaad kunnen.

Tegelijkertijd hoort roken voor sommigen bij volwassen worden. Roken is voor hen een vorm van experimenteren en er gaat een fascinatie van uit. Bovendien is het geen gemakkelijke doelgroep om te bereiken. Het moest daarom vooral een campagne voor en door jongeren zijn, die gedragen wordt door de jongeren en vanzelf tot leven komt binnen de doelgroep.

Vier Vlaamse YouTubers kregen een podium. Zenne, Nora, Bakuna Fatata en Achterklap zijn erin geslaagd om in een serie video’s de nadelen van roken tastbaar te maken voor hun volgers. Hun video’s vormen zo een campagne van jongeren, voor jongeren. De vloggers zijn in totaal goed voor meer dan 100.000 abonnees op YouTube. Ze brengen elk een zestal filmpjes waarin ze met proefjes aantonen welke chemische stoffen vrijkomen in sigarettenrook, zoals aceton, methaan en formaldehyde.

Maar de campagne is wel degelijk een initiatief van Kom op tegen Kanker in samenwerking met de Stichting tegen Kanker, het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ) en de Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT). De campagne is mogelijk gemaakt dankzij de steun van Kom op tegen Kanker en de Vlaamse Overheid.

 

Quote Marc Michils, algemen directeur Kom op tegen Kanker:

‘We vinden het fantastisch dat deze vier jonge vloggers dit onderwerp onder de aandacht willen brengen van hun fans. Dit is echt een campagne van jongeren, voor jongeren, die gedragen wordt door de doelgroep. Om jongeren duidelijk te maken hoe vies en ongezond sigaretten eigenlijk zijn, werkt deze aanpak het best. Wij hebben de campagne alleen maar mogelijk gemaakt.’

 

Quote Jo Vandeurzen, Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin:

‘Roken is schadelijk voor de gezondheid. Het feit dat deze boodschap van jongeren komt en voor jongeren bedoeld is, maakt dit initiatief net zo sterk. Uit de meest recente leerlingenbevraging van het VAD bleek al dat jongeren hun eerste sigaret steeds langer uitstellen. Deze campagne kan een stimulans zijn om van uitstel afstel te maken.’

 

Om ruchtbaarheid te geven aan de YouTube-video’s en hun bereik te vergroten, zijn er advertenties op sociale media, posters op middelbare scholen en op straat en affiches en een spotje in bioscopen. Op de campagnepagina www.vloggersvssigaretten.be staan de filmpjes van de vier vloggers verzameld.

Help mee

Doe een gift!