Bram & Florian,

vloggers - Bakuna Fatata

‘Jonge tieners overhalen niet aan het roken te gaan. Dat wil Kom op tegen Kanker met het onlineproject ‘Vloggers versus sigaretten’ bereiken. Wij zijn vloggers, ludieke filmpjes maken om ze nadien viraal te laten gaan, is onze hobby. Ooit slaagden we erin om ongemerkt in een Ikea-winkel te overnachten. We filmden die stunt en via sociale media werden we bekend bij jong Vlaanderen. Omdat het doelpubliek van de Kom op tegen Kanker-actie net die jongeren zijn, kwam de organisatie bij ons aankloppen om de antirookcampagne mee op poten te zetten. We kregen de opdracht een zestal video’s te maken over de schadelijke stoffen die we inademen als we roken.”

Dat sigaretten ongezond zijn, wisten we al langer dan vandaag. Toch was het schrikken toen we te weten kwamen dat rokers maar liefst 4000 schadelijke stoffen inademen. Zo stelden we vast dat er basilicumolie in sigaretten verwerkt wordt om ze een betere smaak te geven. Een grote consumptie van die olie werkt laxerend. We dronken enkele flessen van het goedje en brachten vervolgens uren op het toilet door.

Sigarettenrook prikkelt de keel en de longen. Dat komt door het aanwezige methaanzuur, een stof die ook in netels terug te vinden is. Om aan te tonen hoe onze longen die rook ervaren, trokken we op een koude oktoberdag naar het stadspark. Halfnaakt, met zwemvliezen aan de voeten en heel wat niet-begrijpende kijklustigen lieten we ons meerdere malen in een bos netels vallen. Een duidelijke maar bijzonder pijnlijke vergelijking. Nee, ons hoef je allang niet meer te overtuigen dat sigaretten slecht zijn. ‘That’s bananas’ was de kreet die we in al onze filmpjes gebruikten om onze bevindingen af te keuren.

Toen onze opnames ingeblikt waren, verschenen wij plotseling op groot scherm in de bioscoopzalen, zagen wij onze hoofden op bushokjes hangen en prijkten wij op schoolaffiches. De filmpjes werden ook via Facebook verspreid en daar merkten we dat ze tussen de 70.000 en 100.000 views bereikten. Dat is heel wat en dus zijn we er eigenlijk wel van overtuigd dat wij sommige jongeren toch op andere gedachten hebben kunnen brengen. Onze video’s hebben we in het Engels opgenomen zodat we ook buiten ons taalgebied tieners kunnen overtuigen. Een beetje ‘Kom op tegen Kanker goes international’ dus en wat zijn wij vereerd dat we daaraan mochten meewerken.’