Wandelen

Kom op en wandel

Goed voor je geest

Wandelen is stilstaan. En hoe langer je wandelt, hoe meer je stilstaat. Bij jezelf. Je omgeving. Het leven. Wandelen in de natuur doet je ontspannen en vertragen. En schenkt je daardoor tijd en ruimte voor verdieping. Je voelt je een met de wereld en neemt vrede met het leven zoals het is. Zo kan wandelen troostend werken. 

Magisch effect op je welzijn

Ben je onrustig? Voel je je depri? Zit je met een probleem dat je maar niet opgelost krijgt? Doe je wandelschoenen aan en trek erop uit. Je voelt al gauw hoe magisch wandelen wel is. Wandelen ... 

Hoofd
  • bevrijdt je van de druk om te presteren en productief en efficiënt te zijn
  • brengt je tot rust, omdat elk besef van tijd oplost en je al wandelend gewoon bent wie je bent
  • verscherpt de aandacht voor wat er echt toe doet, waardoor je veel relativeert en kunt loslaten
  • doet van alles in je opborrelen: je ontdekt nieuwe inzichten, legt verbanden, krijgt nieuwe ideeën en een frisse kijk op de dingen
  • verdrijft sombere gedachten en angstgevoelens en vermindert de kans op een depressie
  • geeft je een gelukkig gevoel: je lichaam maakt serotonine aan, het gelukshormoon
  • vermindert je stressniveau
  • helpt je beter te slapen, waardoor je meer energie hebt en je beter in je vel voelt
  • verhoogt je mentale veerkracht, precies zoals lopen, zwemmen en fietsen.
     
Wandelen in het bos

Samen wandelen  

Wandelen is ook heilzaam als je het met anderen doet. Als je samen op stap gaat, communiceer je op een bijzondere manier. Je praat trager. Bedachtzamer. Beredeneerder. Je mag stiltes laten vallen. Je mag aarzelen en twijfelen. Als je echt een goed gesprek wilt hebben en je verbonden wilt voelen met de ander, ga dan samen wandelen. 

Heilzaam voor mensen met kanker 

Kanker heeft een impact op je lichaam én je geest. Wandelen ook. Wandelen bevordert het lichamelijke herstel en versterkt je mentale veerkracht. Dat is zo bij iedereen. Als je onzeker, bang of nerveus bent, of als alles je even 'teveel' is, ga dan wandelen. Misschien heb je er op dat moment weinig zin in, maar het is net dán dat je het moet doen. Trek je stapschoenen aan, ga op pad en verbind je met de natuur. Je merkt snel hoe goed het je doet. 

Ouderen wandelen in het bos

De verbondenheid die je met anderen ervaart door samen te wandelen, te vertragen en tijd voor elkaar te maken, tijd voor echt contact, kan heilzaam zijn. Als je te maken krijgt met kanker of een andere ingrijpende ziekte, is het net erg belangrijk om hier en nu aanwezig te zijn. Mindful in het moment, zonder steeds te ‘moeten’ en zonder steeds 'bij te sturen’.

Nathalie Cardinaels

Psychologe

Nathalie Cardinaels