Kom op en wandel

Goed voor je lichaam

Voel hoe je voeten de grond raken. Proef de lucht die je inademt. Voel je hartslag. En het zuchtje wind dat over je armen streelt. Als je wandelt met je volle aandacht, maak je contact met je hele lichaam. En dat is goed. Je hoofd raakt leeg. Je lichaam komt in balans. 

  • Je verbetert je conditie; 
  • je vergroot het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen; 
  • je uithoudingsvermogen gaat omhoog en 
  • met elke wandeling verbrand je ook calorieën. 
Wandelen

Niet gewend om te wandelen? 

Begin rustig. Met een wandeling van 30 minuten op een vlak parcours. Maak twee à drie korte wandelingen per week en voer de duur en de frequentie op. Het is geen wedstrijd. Je hoeft je niet in het zweet te werken. Het belangrijkste is dat je regelmatig wandelt. Zo houd je je lichaam gezond en voorkom je ziektes. 

Wandelen wérkt 

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie bewegen we wekelijks het best 150 à 300 minuten matig intensief of 75 à 150 minuten intensief. Vijf keer per week een halfuurtje wandelen is dus al goed voor je. Maak daar vijf keer per week een uur van en de voordelen voor je gezondheid zijn enorm. Want wandelen … 

Tekening van voetjes
  • verlaagt je risico op diabetes type 2; 
  • heeft een gunstig effect op je bloeddruk en je cholesterol en vermindert zo je risico op hart- en vaatziekten; 
  • stimuleert je immuunsysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor ziektes; 
  • biedt een beschermend effect tegen bepaalde kankers; 
  • versterkt je spieren, kraakbeen en botten en vermindert de kans op osteoporose; 
  • is goed voor je evenwicht, waardoor je minder risico loopt dat je valt; 
  • helpt je beter te slapen; 
  • is goed voor de spijsvertering en helpt je om een gezond gewicht op peil te houden; 
  • geeft je energie en bevordert je herstel, zeker belangrijk voor mensen met kanker; 
  • verhoogt de kans op een langer zelfstandig en kwaliteitsvol leven.  
Wandelen met twee

Heilzaam voor mensen met kanker 

Ook tijdens de kankerbehandeling is het belangrijk om - in de mate van het mogelijke - in beweging te blijven. Voor sommigen is een hele wandeling maken tijdens de behandeling mogelijk, voor anderen is tot het eind van de straat lopen evengoed een inspanning. Hoe dan ook: probeer in beweging te blijven. Na afloop van de behandeling kan een aangepast programma helpen om de conditie op te bouwen, vermoeidheid te verminderen en je algemene fitheid te verbeteren. Lees hier meer over oncorevalidatie in het ziekenhuis na kanker.