Vloggers

Vloggers vs sigaretten

In 2016 lanceerde Kom op tegen Kanker een nieuw type antirookcampagne: Vloggers versus sigaretten.

  • Voor wie?

Jongeren van 12 tot 15 jaar met extra aandacht voor jongeren uit het (voorbereidend) beroepsonderwijs.

  • Van wie?

Kom op tegen Kanker samen met andere Vlaamse gezondheidsorganisaties die lid zijn van het Consortium Tabak.

  • Hoe?

Aan de hand van proefjes laten jonge vloggers in een serie YouTube-video’s zien welke schadelijke stoffen er in tabaksrook zitten. Zo maken ze duidelijk hoe vies en ongezond sigaretten eigenlijk zijn.

  • Impact?

De boodschap (roken is ongezond, begin er niet mee!) vergroot het bewustzijn van jongeren en bevestigt ze in hun negatieve houding tegenover roken. Ze biedt hun ook argumenten om anderen te overtuigen om te stoppen en moedigt zelfs jongeren aan om te stoppen.

  • Bereik?

De campagne is een groot succes en bereikte minstens 80 % van de jongeren op Facebook en Instagram. Het nummer 'Slimme jongen' dat speciaal voor de campagne geschreven werd, haalde op YouTube meer dan 1.840.000  weergaven (en daar komen er nog elke dag bij).

  • Waarom?

Uit onderzoek van Kom op tegen Kanker blijkt dat de Vlaamse jeugd nog altijd heel wat misvattingen heeft over roken. Jongeren zijn vrij eensgezind dat roken slecht is, maar dat blijft te abstract. De gevolgen zijn immers voor véél later.

Bij veel jongeren leeft bovendien het idee dat je niet zó snel verslaafd geraakt en dat enkele sigaretten geen kwaad kunnen. Tegelijkertijd hoort roken voor sommigen bij volwassen worden. Roken is voor hen een vorm van experimenteren. Er gaat een fascinatie van uit.

Daarenboven is het geen gemakkelijke doelgroep om te bereiken. Daarom werd gekozen voor peer-to-peer-communicatie: een campagne van en voor jongeren.

 

  • Wanneer?

De campagne is gestart op 17 oktober oktober 2016 en werd intussen een aantal keer herhaald.

  • Financiering?

De campagne is mogelijk gemaakt dankzij de steun van Kom op tegen Kanker en de Vlaamse overheid.