Smokezilla

Smokezilla is nieuw monster in de gamingwereld

Delen

Kom op tegen Kanker lanceert dit najaar de derde golf van de jongerencampagne #RIProken én een nieuw monster in de gamingwereld: Smokezilla. Dat is een dodelijk gedrocht dat alle negatieve aspecten van sigaretten toont en dat jongeren samen kunnen verslaan in Fortnite. Op TikTok verschijnt dit najaar het vierde seizoen van #WhatTheSmoke. Zo willen we jongeren van de sigaret houden.

Uit de recentste leerlingenbevraging (schooljaar 2021-2022) van het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs (VAD) blijkt dat nog steeds 5,6 % van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 18 jaar regelmatig rookt. In de vorige bevraging (2018-2019) was dat aandeel 5,5 %. verontrustend. Daarbij valt het blijvende verschil tussen de onderwijsvormen erg op. In de A-stroom rookt 0,5 % van de jongeren regelmatig, in de B-stroom is dat 2 %. In de tweede en derde graad worden de verschillen nog groter: waar in het aso 4,2 % van de jongeren regelmatig rookt, ligt dat percentage in het bso met 17,2 % aanzienlijk hoger. De eerste sigaret wordt al op zeer jonge leeftijd gerookt, gemiddeld op 15,4 jaar in het aso en op 14,7 jaar in het bso. 
 

Smokezilla

Smokezilla, het Fortnite-monster dat Kom op tegen Kanker ontwierp, teistert de Vlaamse jeugd in hun favoriete videogame en online content. Het monster is gemaakt van de meest schadelijke en smerige stoffen in sigaretten. Dat geeft hem niet alleen zijn vieze, angstaanjagende look, maar maakt hem ook zo goed als onverslaanbaar. Door sigaretten en de gevolgen van roken voor te stellen als een monster, creëren we bewustzijn bij de jonge doelgroep over hoe schadelijk sigaretten zijn en hoe moeilijk het is om van een rookverslaving af te geraken.

Team #RIProken

#RIProken is de grote community van jongeren die gamen de max vinden, maar actief een signaal willen geven tegen roken. De bekendste gezichten uit het team - populaire content creators en gamers zoals MeesterKrul, Espe en Abulic - roepen in hun content zo veel mogelijk jongeren op om lid te worden van Team #RIProken op riproken.be en samen met hen de strijd aan te gaan tegen het sigarettenmonster Smokezilla. De campagne wordt afgetrapt op Gameforce, hét gamingevent van België op 30 september en 1 oktober.

#RIProken team 2023

Daarnaast organiseert Kom op tegen Kanker ook een #RIProken-Fortnite-toernooi, waarin jongeren de kans krijgen om hun beste vechtkunsten boven te halen en per twee te strijden tegen Smokezilla. Het team met de beste vechtscore wordt met tal van prijzen beloond en uitgenodigd om het hele Team #RIProken te leiden in het ultieme gevecht op 1 november. In dit grote eindgevecht trekt een groot aantal bekende en onbekende gamers samen ten strijde om Smokezilla voor eens en voor altijd te verslaan.

#WhatTheSmoke 4.0

Naast #RIProken organiseert Kom op tegen Kanker nog een tweede jaarlijkse antirookcampagne: #WhatTheSmoke. Ook hier wordt een gloednieuw concept geïntroduceerd om jongeren bewust te maken van de negatieve aspecten van roken. In een TikTok-proof spelprogramma zullen bekende influencers zoals Stien Edlund, Elias Verwilt en Timon Verbeeck op zoek gaan naar de indringer binnen de groep: de roker. Aan de hand van ludieke opdrachten moeten ze deze roker opsporen en ontmaskeren voor het te laat is. Het nieuwe #WhatTheSmoke-seizoen zal rond de herfstvakantie terug te vinden zijn op TikTok.