The Big C

Psychosociaal
Promotors:
Stefanie Veraghtert (The Big C)
Project Partners:
The Big C
Budget uitgereikt door Kom op tegen Kanker:
€126.500

Samenvatting

Stefanie Veraghtert werd drie jaar geleden, als 26-jarige, getroffen door kanker. Na haar herstel wou ze iets positiefs doen voor haar jonge mede-lotgenoten en ook iets waardevols met haar leven. Als ex-patiënt wil ze de taboes rond kanker doorbreken en het psychosociale vangnet na kanker versterken. Ze werkte een vernieuwend innovatief zorgconcept uit dat op korte en lange termijn een termijn oplossing aanreikt voor de uitdagingen ‘zorgen tijdens en na kanker’ met een focus op jongeren. Het project heeft verschillende fases die er moeten voor zorgen dat er in fase 1 voldoende bouwstenen zijn gelegd voor een succesvolle bottom-up benadering alvorens fase 2 te operationaliseren. Dit projectvoorstel omvat het voortraject (fase 1) van een jaar. The Big C. zal een koffiebar openen voor iedereen die getroffen is door kanker (ontmoetingsplek met een psychosociaal aanbod) en streven naar een duurzaam zichzelf bedruipend verdienmodel door een eigen koffiebrand op de markt te brengen samen met lotgenoten (community empowerment). In eerste instantie wil The Big C., er zijn om mensen die geraakt zijn door kanker te verbinden en hen te informeren om gezamenlijk de kwaliteit van het leven voor patiënten en naasten te bevorderen. Dit doet ze door een koffiebar met een psychosociaal vangnet te openen. Om op lange termijn niet afhankelijk te zijn van subsidies en donors zal The Big C, als sociale onderneming in wording, daarnaast een eigen koffiemerk lanceren samen met de community. De opbrengsten hiervan worden geïnvesteerd in - het zorgaanbod van - de koffiebar en in mobilisatiecampagnes waarbij de doelgroep zelf de koffie aan de man brengt (vb. via bijeenkomsten koffie verkopen, de koffie in bestaande bars of via een foodtruck verkopen, bedrijven overtuigen de koffie af te nemen). Door succesvol en sociaal te ondernemen in het belang van een gemeenschappelijk doel krijgt de doelgroep eigenaarschap en een samenhorigheidsgevoel.

Resultaten

De grote doelstelling was om het kwetsbaar verhaal van Stefanie te gebruiken om iets krachtig te realiseren om zo de beladenheid van het woordje ‘kanker’ op een andere manier te brengen in de maatschappij. Het verspreiden van het verhaal en uitbouw van de community is nodig om de fundamenten te leggen voor de andere doelstellingen van The Big C: aantrekken van lotgenoten, ontwikkelen van potentiële klantenbasis voor de koffie, co-creators aan te trekken die later een rol kunnen gaan spelen in de distributie. Door de Sociale Innovatie Fabriek en andere netwerken is het verhaal van The Big C. via de pers in Vlaanderen rondgegaan. In het kader van 'The Big C on Tour’ werd een mobiele koffiebar aangekocht, waarmee op evenementen het verhaal bekend werd gemaakt. Er zijn in totaal 15 evenementen doorgegaan van The Big C. door heel Vlaanderen. Deze evenementen werden heel positief geëvalueerd en de vraag naar boekingen op locaties stijgt. Er zijn een 18-tal vrijwilligers als barista meegegroeid in het project die ingezet worden om de mobiele koffiebar op events te bemannen. Er werden bruggen gebouwd met vzw's, foundations, ziekenhuizen, alsook een paar internationale contacten. In het pilot coaching traject werden 13 jongeren gecoached en werd een methodiek op maat uitgewerkt. Eén element van de ‘zorg’ die de Big C. voor ogen heeft is het aanbieden van een tewerkstellingsopleiding/perspectief als barista. Omwille van ervaren hoge drempels, hebben de trekkers van de vzw zichzelf omgeschoold tot barista's zodat ze in de toekomst zelf de baristaopleidingen kunnen verzorgen. Daarnaast organiseerde de Big C regelmatig een activiteit, workshop op maat van de noden van de doelgroep om zo een psychosociaal zorgaanbod uit te werken. Er wordt verder gewerkt aan een commercieel model opdat The Big C in de toekomst niet meer afhankelijk zou zijn van subsidies.