Een geïntegreerd, digitaal PROM-platform voor patiënten met kanker tijdens de COVID-19 pandemie

Psychosociaal
Promotors:
Jeroen Mebis (UHasselt)
Project Partners:
Jessa ziekenhuis
UHasselt
Budget uitgereikt door Kom op tegen Kanker:
€30.000

Samenvatting


Er zijn op heden, 19 april 2020, meer dan 2 300 000 gevallen van COVID-19 vastgesteld met ongeveer 163 000 overlijdens wereldwijd. Tijdens de COVID-19 pandemie, worden patiënten met kanker blootgesteld aan meerdere risico’s. Ten eerste, hebben patiënten met kanker meer risico op een COVID-19 infectie omwille van hun verminderde immuniteit gerelateerd aan de kanker en/of de kankerbehandeling. Daarnaast worden zij regelmatig in het ziekenhuis verwacht voor hun behandeling en opvolging van de ziekte. Mogelijks is ook het ziekteverloop van patiënten met kanker en een COVID-19 infectie erger en vaak wordt de kankerbehandeling voor een COVID-19 positieve patiënt onderbroken. Het oncologisch zorgteam moet tijdens deze COVID-19 pandemie ook werken onder grote druk en met beperkt personeel omwille van ziekte, hetgeen de oncologische zorg moeilijker maakt in deze tijden.

Patiënten tijdens een kankerbehandeling worden geconfronteerd met meerdere nevenwerkingen die hun kwaliteit van leven aanzienlijk kan beïnvloeden. Bij het behandelen van een COVID-19 positieve patiënt met kanker dient de oncoloog af te wegen of de voordelen van de kankerbehandeling opwegen tegen de mogelijks ernstige complicaties die het met zich meebrengt. Zo zijn er studies die aantonen dat het overlijdenscijfer twee keer zo hoog ligt bij patiënten met kanker. Anderzijds, indien de kankerbehandeling wordt stopgezet leidt dit tot negatieve gevolgen voor de uiteindelijke therapie uitkomst.

Het blijft voor zowel COVID-19 positieve als negatieve patiënten, ongeacht hun therapieplanning, van uiterste belang om voldoende ondersteunende oncologische zorg aan te bieden, zeker in tijden van een pandemie. Zo hebben patiënten met kanker heel veel vragen over de impact van COVID-19 op hun kankerbehandeling, nevenwerkingen en hun dagelijks leven. Daarnaast probeert men de bezoeken aan het ziekenhuis te beperken tijdens de pandemie, waardoor de normale zorg door het oncologisch team beperkter is. Dit alles leidt tot meer angst en hulpeloosheid bij de patiënten, hetgeen ook een mindere kwaliteit van leven met zich meebrengt. Vroege wetenschappelijke resultaten tonen aan dat de nevenwerkingen ernstiger kunnen zijn bij COVID-19 positieve kankerpatiënten. Vervolgens dient het oncologisch zorgteam door de COVID-19 pandemie hun ondersteunende oncologische maatregelen aan te passen.

Het digitaal monitoren van patiëntuitkomsten (“Patient-reported outcome measures, PROMs”) zou een oplossing kunnen bieden om de huidige ondersteunde oncologische zorg te optimaliseren, zeker in tijden van COVID-19. PROMS kunnen bijdragen aan een verbeterde communicatie tussen patiënt-arts, patiënt tevredenheid, monitoring van nevenwerkingen, vroegtijdige detectie van complicaties en doorverwijzing naar de zorgverlener. Dit alles zorgt voor een meer gestroomlijnde werking van de oncologisch zorg.

Met dit project zullen wij de eerste zijn wereldwijd die via een digitaal PROMs platform de impact van COVID-19 willen nagaan op kankertherapie-gerelateerde nevenwerkingen en de kwaliteit van leven van de patiënt. Alle type kankerpatiënten die chemotherapie ondergaan of starten, zullen via een online platform (Awell Health) verschillende vragenlijsten met betrekking tot kwaliteit van leven, angst/stress, en COVID-19 toegestuurd krijgen op geregeld tijdstippen. Hiermee kunnen we ons op 3 belangrijk elementen van de oncologische zorg toespitsen. (1) Aanbieden van specifieke informatie, advies en tips aan de patiënt op basis van hun antwoorden op de vragenlijsten. Ze zullen advies krijgen over het aanpakken van nevenwerkingen, wanneer ze het oncologische zorgteam moeten contacteren, en hoe ze moeten omgaan met COVID-19 richtlijnen tijdens en na hun kankerbehandeling. Patiënten zullen op deze manier beter geïnformeerd zijn, hetgeen hun stress en angst wegneemt en hun meer zelfverzekerd maakt. Dit impliceert mogelijks ook een betere kwaliteit van leven. Daarnaast worden de rapporten van de vragenlijsten ook geïmplementeerd in het elektronisch patiëntendossier. Zo kan het oncologisch zorgteam de patiënten beter opvolgen tijdens en na hun chemotherapie en meer gerichter inspelen op hun noden. Dit zal leiden tot een efficiënter zorgproces en uiteindelijk een betere overleving van de patiënt. (2) Het project zal ook bijdragen aan de kennis over de impact van COVID-19 op de chemotherapie behandeling, de nevenwerkingen, en risicofactoren die een COVID-19 infectie verergeren (vb. Leeftijd, type behandeling, type tumor, enz.). (3) We dragen bij tot het verbeteren van ondersteunde oncologische zorg in tijden van een pandemie of personeelstekorten. Hierdoor zal zowel de patiënt zich beter gesteund voelen inzake het correct aanpakken van nevenwerkingen en anderzijds zal het zorgteam in staat zijn om de ondersteunde zorg te verbeteren en gerichter in te spelen op noden van patiënt in tijden van beperkte ziekenhuisbezoeken en/of personeelstekorten.

Dit project wordt uitgevoerd door Prof. Dr. Jeroen Mebis, diensthoofd Medische Oncologie binnen het Jessa ziekenhuis (Hasselt) en professor aan de UHasselt. Het project kan snel geïmplementeerd worden binnen het Jessa ziekenhuis aangezien er reeds een PROMs platform bestaat van Awell Health voor patiënten met borstkanker. Het project kadert binnen het Limburg Clinical Research Center (LCRC), een samenwerkingsverband tussen UHasselt, Jessa ziekenhuis en ZOL om het klinisch, academisch onderzoek in de regio Limburg te boosten.