Er zijn heel wat voorzieningen om de ritten voor iedereen zo vlot en veilig mogelijk te laten verlopen.
Het dragen van een fietshelm is verplicht. Anders ben je ook niet verzekerd.
Ook je fiets moet in topvorm zijn voor deelname aan de 1000 km. Zorg dus zeker dat hij voor vertrek voldoet aan deze checklist:
- Kijk je remmen (zowel kabels als remblokjes) goed na
- Smeer je ketting goed in
- Zorg voor een goed afgesteld versnellingsapparaat
- Fietslichtje is verplicht in Frankrijk
- Zie dat je banden in goede staat zijn en zorg voor een correcte druk: 23 mm op 7 bar / 25-28 mm op 6 bar
Zelf meebrengen:
- 2 binnenbanden
- reserveschoenplaatjes
- derailleurpad
- stevig fietsslot
Flanders Classics zorgt voor:
- reservefiets (1 per peloton)
- reservewielen (28 inch, 10 speed en 11 speed / met schijfremmen, 11 speed (140 mm achteraan, 160 mm vooraan))
- klein herstellingsmateriaal: remkabels, versnellingskabels, boutjes, tape, trekbandjes ...
- mecanicien
Kom op tegen Kanker zorgt voor:
- fietshoes (bij startpakket)
Achter het peloton rijdt een pechverhelpingswagen met vakbekwame mensen. Rijd je lek, dan krijg je - indien mogelijk - meteen een ander wiel. In het zog van een van de wegkapiteins word je dan teruggebracht in het peloton. Ondertussen wordt je band hersteld, en aan de bevoorrading of aan de finish kun je het reservewiel weer inwisselen voor je eigen wiel.
Heb je een ander probleem met je fiets en duurt de interventie langer dan een gewone wielwissel, dan kun je verder rijden met een reservefiets of word je samen met je fiets in de technische assistentiewagen geladen. Zodra je fiets hersteld is, kun je je plaats in het peloton dan weer innemen.
Elke avond dient het uitgeleende reservemateriaal (fietsen en/of wielen) terug ingeleverd te worden. Materiaal aannemen, impliceert dat je deze richtlijn respecteert.
We voorzien voldoende herstelmaterialen en reserve voor- en achterwielen voor racefietsen.
Voor eventuele lichamelijke letsels rijdt er achter elk peloton ook medische bijstand mee. Hopelijk heeft die vier dagen lang geen werk.
Tijdens de 1000 km is het risico op ongevallen tot een minimum beperkt en dat dankzij de vzw Mobiele Seingevers, de begeleiders op de fiets, de openings- en sluitingswagens … En hopelijk ook dankzij de medewerking van alle fietsers.
Verkeersregels volgen
Er rijden acht motards (4 NL/4 FR) mee. In tegenstelling tot bij de nationale 1000 km kunnen zij echter op geen enkel moment het verkeer tegenhouden. Het peloton dient zich ook volledig aan de verkeersregels te houden. Door een rood licht rijd, een stopbord negeren, aan de verkeerde kant van een rotonde rijden ..., dat kan bij het internationale peloton dus absoluut niet.
De openingswagen maakt aan de andere weggebruikers duidelijk dat er een peloton in aantocht is. Achter het peloton rijdt er ook een bezemwagen.
De fietsers hoeven zich dus geen zorgen te maken over het andere verkeer. Al is alertheid natuurlijk altijd geboden.
In het zog van de Vlaamse Wielerschool
Er rijden ook tien wegkapiteins van de Vlaamse Wielerschool mee. Zij:
- bepalen het tempo;
- zijn het aanspreekpunt voor de fietsers;
- motiveren en helpen fietsers die het moeilijk hebben, zodat zij toch de finish halen;
- helpen waar nodig.
De begeleiders zijn stuk voor stuk ervaren fietsers, vaak zelfs ex-wielrenners. Hun doel is om iedereen veilig en aan het juiste tempo aan de finish te krijgen. Volg hun instructies dus nauwkeurig op.
Om het voor iedereen veilig en aangenaam te houden, vragen we deze richtlijnen strikt te volgen bij het fietsen in peloton:
- Het is géén wedstrijd, dus blijf gewoon op je plaats fietsen.
- Rijd altijd twee aan twee.
- Smartphonegebruik? Graag aan de bevoorrading, in de middagstad of na de aankomst, maar niet tijdens het fietsen.
- Fiets steeds uiterst rechts op de rijweg, zodat de wegkapiteins en de motards op een vlotte en veilige manier de groep kunnen voorbijsteken. Dat is vooral op smalle wegen van het grootste belang.
- Vergeet niet te eten en te drinken.
- Denk aan de fietsers achter je. Vermijd bruusk remmen.
- Volg de instructies van de motards en de wegkapiteins goed op.
- Houd oren en ogen goed open en blijf alert.
Rijd je voor het eerst in een peloton? Bekijk dan zeker deze tips van Jolien D'Hoore:
Alle deelnemers zijn van start tot aankomst van de rit (en ook tijdens de reis) verzekerd voor lichamelijke schade. Opgelet: fiets je zonder helm, dan ben je niet verzekerd. Een annulatieverzekering (terugbetaling hotel- en transportkosten) en een verzekering voor bijstand repatriëring dien je zelf af te sluiten.
Daarnaast is de fiets enkel verzekerd tijdens het door ons georganiseerde transport van Mechelen naar Nancy.