Vier jaar geleden lanceerde Kom op tegen Kanker #RIProken: een grote community van jongeren die samen gamen en duidelijk ‘nee’ zeggen tegen de sigaret. Bekende content creators zetten deze antirookcampagne mee op de kaart. En met succes: intussen telt Team #RIProken al meer dan 50.000 leden! In het voorjaar van 2024 gaan we on tour met #RIProken om zo veel mogelijk jongeren rechtstreeks te bereiken.   

FTI Festival

In maart trapten we onze tour af met een beursstand op het Flanders Technology & Innovation Festival in Kortrijk. Bezoekers konden er een speciale versie van het VR-spel Beat Saber spelen. Een gewichtsvest van 10kg, polsbanden van 2kg en een mondmasker maakten het spel extra zwaar en ademen erg moeilijk. Heel wat jongeren kwamen met hun klas op bezoek en konden via het spel aan den lijve ondervinden wat roken met je lichaam doet. De boodschap was duidelijk: begin er gewoon niet mee!

#RIProken fti
StressFactor Live

StressFactor LIVE

Een van de beste plaatsen om jongeren te bereiken zijn natuurlijk scholen. Daarom sluit Team #RIProken aan bij StressFactor LIVE. Elk jaar geeft StressFactor LIVE 15 tot 20 scholen in Vlaanderen de kans om een muziekfestival op hun speelplaats te (leren) organiseren.  Op 11 van de festivals in mei zullen wij aanwezig zijn met onze speciale versie van Beat Saber.  Zo kunnen we op een laagdrempelige manier aan jongeren duidelijk maken hoe schadelijk sigaretten zijn en hoe moeilijk het is om van een rookverslaving af te geraken.

Onze boodschap wordt mee ondersteund door StressFactor, en enkele bekende leden van Team #RIProken zoals SUEB en Younes Idrissi maken hun opwachting. Op het podium zullen alle leerlingen ook opgeroepen worden om mee te doen met Team #RIProken. Zo wordt onze community steeds groter en krachtiger.

De campagne #RIProken is een campagne voor jongeren, door jongeren.  Kom op tegen Kanker wordt dan ook bewust niet vermeld in de campagne. Bekijk de campagne op riproken.be