Mensen in armoede centraal

Kom op tegen Kanker streeft naar gelijke kansen in kankerpreventie. We besteden bijzondere aandacht aan het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker. Met het project ‘Vlot op (stoel)gang’ onderzoeken we  - samen met mensen in armoede - welke drempels zij ondervinden voor, tijdens en na de screening en hoe we deze kunnen wegnemen.

Human-centered design methode

Het project ‘Vlot op (stoel)gang’ maakt gebruik van de human-centered design aanpak. Dit onderzoeksproces richt zich stap per stap op de behoeften, ervaringen en obstakels van de mensen die we willen bijstaan. 

Aanpak Vlot op (stoel)gang

Stap 1: empathie en onderzoek

We luisteren en leven ons in. Om een completer begrip te krijgen van de procedure en mogelijke emotionele reacties, doen we zelf de stoelgangtest. We gaan open en respectvol het gesprek aan met mensen in armoede. Vanuit hun ervaringen en verwachtingen verzamelen we, in samenwerking met andere betrokken partijen, waardevolle inzichten over het Bevolkingsonderzoek dikkedarmkanker. Daarnaast analyseren we relevante studies voor een dieper inzicht in de bredere context. 

Stap 2: definiëren van uitdagingen

Tijd om de verzamelde gegevens helder op een rijtje te zetten. We zoeken naar patronen en proberen de kernoorzaken ervan te begrijpen. Zo brengen we de belangrijkste drempels en behoeften in kaart.

Aanpak Vlot op (stoel)gang
Aanpak Vlot op (stoel)gang


Stap 3: bedenken van ideeën

Over naar de creatieve fase. In samenwerking met diverse belanghebbenden, broeden we op meerdere mogelijkheden om de uitdagingen die zich aandienen te tackelen. Na deze brainstormsessies selecteren we de meest bruikbare en impactvolle ideeën voor verdere ontwikkeling en de testfase.


Stap 4: prototype maken

De geselecteerde ideeën worden omgezet in tastbare prototypes voor de doelgroep. Die maken het mogelijk om de haalbaarheid en bruikbaarheid effectief te checken en te verbeteren. 

Aanpak Vlot op (stoel)gang
Aanpak Vlot op (stoel)gang


Stap 5: testen en verbeteren

We testen de prototypes bij mensen in armoede. We observeren hoe de doelgroep omgaat met de voorgestelde oplossingen en verzamelen feedback. Op basis hiervan optimaliseren we de oplossingen voor we ze toepassen in de praktijk. 

De sleutel tot succes: betrokkenheid

Het engagement van de belanghebbenden en het team van Kom op tegen Kanker tijdens elke fase van dit proces is onmisbaar. Het stelt ons in staat om oplossingen te creëren die naadloos passen bij de behoeften en noden van mensen in armoede. Dat is de kortste weg naar een betere toegankelijkheid van het Bevolkingsonderzoek Dikkedarmkanker.