een glas alcohol weigeren op restaurant

Drie eisen voor een doortastender alcoholbeleid

Door Cathy Rigolle
Expert Preventie & Vroegopsporing
Delen

“Ons vakmanschap drink je met verstand”, zo luidt het in alcoholreclames. Oké, dus een glaasje kan geen kwaad, zo lang je maar niet overdrijft en je verstand gebruikt? Jammer, maar helaas weten velen niet dat ook een beperkte hoeveelheid alcohol een gezondheidsimpact heeft.

Licht tot matig drinken verhoogt je risico al op verschillende types kanker. Kom op tegen Kanker wil het risico op kanker en de kankersterfte als gevolg van alcoholgebruik verminderen. Daarom vragen we een doortastender alcoholbeleid dat de Belg bewuster en gezonder doet omgaan met alcohol.

Eentje kan geen kwaad?

België is bekend voor zijn wafels, zijn chocolade én zijn talrijke soorten bier. We zijn trots op het vakmanschap van onze brouwers. Bij feestjes horen bier, wijn en bubbels, bij zon en vakantie een lekkere cocktail en bij een goed diner een lekker glaasje wijn. Alcohol drinken zit ingebed in onze cultuur. Wie voor een alcoholvrij alternatief gaat, is een pretbederver. Eén glaasje kan toch geen kwaad? Integendeel, het is zelfs goed voor je hart en bloedvaten. Zolang je maar met mate en met gezond verstand drinkt, is er niets aan de hand, toch?

Helaas moeten we het feestje vergallen. Wetenschappelijk onderzoek heeft intussen overvloedig aangetoond dat er geen veilige hoeveelheid is voor de consumptie van alcohol. Natuurlijk spelen allerlei factoren mee bij het ontstaan van kanker. Niet alle oorzaken heb je in de hand, maar sommige risicofactoren kun je vermijden. Alcohol is zo’n vermijdbare factor, net als roken. Alcohol drinken, is gerelateerd aan verschillende aandoeningen, waaronder kanker. Alcohol is bewezen kankerverwekkend en verhoogt het risico op mondholtekanker, keelholtekanker, speekselklierkanker, strottenhoofdkanker, slokdarmkanker, borstkanker, leverkanker, dikkedarmkanker en endeldarmkanker. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe hoger het risico. Voor borstkanker begint dat risico al te stijgen bij één standaardglas per dag, voor darmkanker vanaf drie glazen. Zelfs de mythe dat een glaasje wijn goed is voor hart- en bloedvaten, moeten we doorprikken. Alcohol verhoogt immers de bloeddruk en de kans op beroertes.

Die effecten zien we niet aan bod komen in reclameboodschappen en lezen we ook niet op het flesetiket. Hoogstens vernemen we welke ingrediënten het drankje bevat en hoeveel kilocalorieën we binnenkrijgen. Ook worden we gewaarschuwd dat alcohol en autorijden niet samengaan en dat wie zwanger is, beter geen alcohol drinkt. Maar over het risico op kanker lezen we niets. Veel mensen weten dan ook niet dat dat risico bestaat, zelfs al bij matig of licht drinken.

Kom op tegen Kanker is hier bezorgd over. Daarom is één van onze doelen: het risico op kanker en kankersterfte als gevolg van alcoholgebruik verminderen. We willen mee de kennis en het bewustzijn van het risico op kanker als gevolg van alcoholgebruik vergroten en ertoe bijdragen dat minder of geen alcohol drinken (meer) sociaal aanvaard wordt.

Veel mensen weten niet dat het risico op kanker zelfs al bij licht of matig drinken verhoogt.

Ann Gils

Directeur preventie en vroegopsporing

Ann Gils

Oproep aan onze beleidsmakers

Ons land heeft ook dringend een doortastender alcoholbeleid nodig, een beleid dat niet alleen gericht is op ‘problematisch’ alcoholgebruik en verslavingsproblematiek. We roepen onze beleidsmakers dan ook op om …

  • de kennis en het bewustzijn rond de gezondheidsimpact van licht tot matig alcoholgebruik te vergroten. Burgers moeten meer gesensibiliseerd worden over de maatschappelijke impact en gezondheidsimpact. Een uniforme etikettering van alcoholische producten, met informatie over de ingrediënten, voedingswaarde én gezondheidswaarschuwingen is hierbij een van de noodzakelijke stappen. Ook zorgverleners hebben vaak onvoldoende kennis en zijn zich onvoldoende bewust van de gezondheidsrisico’s van licht tot matig alcoholgebruik. Beide zijn essentieel om burgers te kunnen sensibiliseren door screening en korte interventies.
  • de beschikbaarheid van alcohol te verlagen. Een verhoging van de leeftijdgrens voor alle alcoholische producten naar 18 jaar én een betere handhaving en meer controles zijn cruciaal. Maar ook prijsverhogingen (via een verhoging van de accijnzen en de minimumeenheidsprijs voor alcohol) en een vermindering van het aantal verkooppunten kunnen hiertoe bijdragen.
  • het positieve imago van alcohol te doorprikken. In reclame en op allerlei evenementen worden we om de oren geslagen met de good vibes waarop alcohol je trakteert. Een beperking op sponsoring en (digitale) marketing kan dat positieve imago helpen doorprikken. Alcohol is geen vereiste om je goed te voelen en je te amuseren. Plezier maken en feesten kan ook zonder alcohol.

Startschot voor alcohol als kankerpreventiethema

Voor Kom op tegen Kanker is Tournée Minérale het ideale opstapje om alcohol als kankerpreventiethema mee op de kaart te zetten. Zo willen we iedereen – burgers, zorgverleners én beleidsmakers – ervan bewust te maken dat zelfs licht tot matig alcoholgebruik het risico op een aantal kankers verhoogt. Het is een vermijdbaar kankerrisico dat we zelf in de hand hebben. Daarom steunt Kom op tegen Kanker Tournée Minérale. Houden we het met z’n allen februari alcoholvrij? Het is het perfecte moment om de smaak te pakken krijgen.