Dankjeweldoener

Vrijwilligers in de bloemetjes tijdens Dankdag

Delen

Op de Dankdag ‘Dankjeweldoener’ genoten zaterdag 1500 vrijwilligers van inspirerende workshops en infosessies en een optreden van Metejoor. Daarnaast maakten we het opgehaalde bedrag van 2022 bekend: 43.003.581 euro.  

In de voormiddag genoten de vrijwilligers van workshops als innovaties in immunotherapie, een sessie over de preventie van kanker, stoelyoga etc. Tijdens de namiddagshow blikten we terug op de realisaties van de voorbije jaren en maakten we bekend hoeveel geld er in 2022 binnenkwam via acties, giften en legaten: maar liefst 43.003.581 euro, een record. Nadien zette Metejoor de keet in vuur en vlam met een spetterend optreden.

Dank je wel aan al wie plantjes verkocht, meeliep met de 100km-run of meefietste met de 1000 km. Iedereen die een gift deed, een actie organiseerde of Kom op tegen Kanker een legaat naliet. Alle zorgvrijwilligers die patiënten bijstonden. Jullie zijn dé kracht achter onze organisatie. Dankzij jullie kunnen we verder werken aan onze droom: een wereld waarin we geen geliefden meer verliezen aan kanker.

Marc Michils

algemeen directeur Kom op tegen Kanker

Marc Michils

Nieuwe accenten voor de toekomst 

In 2022 stelde Kom op tegen Kanker het nieuwe toekomstplan voor. Daarin zitten een aantal nieuwe accenten. Zo zal de organisatie zich nog meer gaan inzetten voor de zorg van kankeroverlevers. Want twee op drie patiënten overleeft de ziekte, maar ondervindt vaak nog langdurige gevolgen.  

Daarnaast gaat Kom op tegen Kanker zich meer focussen op de preventie van kanker. Maar liefst 40 % van de kanker kan vermeden worden. De grootst vermijdbare oorzaak is roken. Kom op tegen Kanker zet zich daarom al jaren in om jongeren van de sigaret te houden. Samen met influencers maakt de organisatie content op maat van de jongeren. Dat resulteert in campagnes als #WhatTheSmoke, een TikTok-serie over de negatieve gevolgen van roken. Of #RIProken, een community van gamers die sigaretten links laat liggen. De komende jaren zal Kom op tegen Kanker ook meer inzetten op onder andere alcohol en overgewicht. 

De toenemende digitalisering zorgt ervoor dat de gezondheidskloof steeds groter wordt. Kom op tegen Kanker zal daarom in de toekomst meer investeren in specifieke projecten en zorg voor kwetsbare groepen.  

Tot slot blijft Kom op tegen Kanker kanker bestrijden. De opbrengst van de 100km-run, de 1000 km en De Col op, een nieuw fietsevenement waarbij deelnemers de Col des Saisies in Frankrijk opfietsen, gaat integraal naar wetenschappelijk kankeronderzoek. Dat is broodnodig, want ongeveer 1 op de 3 mannen en 1 op de 4 vrouwen krijgen kanker voor hun 75ste. Om te bepalen aan welke wetenschappelijke projecten Kom op tegen Kanker zijn budget zal besteden, werkt de organisatie samen met commissies van nationale experts die de kwaliteit, haalbaarheid en relevantie van de voorstellen toetsen. Daarnaast beslissen (ex-)kankerpatiënten en hun naasten mee. Zij oordelen of het onderzoek of zorgproject voldoende meerwaarde heeft voor de patiënt. De samenwerking tussen de experten- en patiëntencommissies garandeert dat de projecten wetenschappelijk van hoge kwaliteit zijn en zo snel mogelijk een meerwaarde opleveren voor mensen die kanker hebben (gehad). 

Marc Michils: Er leven in Vlaanderen momenteel 328.876 mensen met of na kanker. Zij kregen hun diagnose ergens in de afgelopen 20 jaar. Zij staan centraal in alles wat we doen. Net als hun naasten. Voor hen blijven we kanker vermijden, bestrijden en verzachten. Het is erg mooi dat we dat samen met onze actievoerders en vrijwilligers kunnen doen.’