

Een actie op poten zetten om fondsen te werven: in coronatijden is het een uitdaging. Maar met wat creativiteit lukt het wel, zegt algemeen directeur Marc Michils. Zeker nu mag de strijd tegen kanker niet stilvallen.
Marc Michils: ‘Er is zeker een financiële impact. Maar voorlopig blijft die – gelukkig – beperkt tot een daling van vijftien procent. Dankzij de aanhoudende steun van de actievoerders, en dankzij de aangepaste en nieuwe acties die Kom op tegen Kanker zelf heeft georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan de virtuele edities van de 100km-run en de 1000 km, en aan de mondmaskerverkoop.’
‘Nee hoor, Kom op tegen Kanker zet er zelfs meer dan ooit op in. Want kankerpatiënten zijn nu nog kwetsbaarder. We ondersteunen gericht onderzoek naar de relatie tussen kanker en corona, om te bekijken hoe we kankerpatiënten extra kunnen beschermen.’
‘Door corona voelen velen onder hen zich eenzaam of angstig. We organiseerden al webinars om kankerpatiënten en hun naasten zo goed mogelijk te informeren over de impact van het coronavirus. Die psychosociale initiatieven zijn onmisbaar. In nood kent men zijn vrienden. Daarom nemen we nu niet minder, maar meer initiatieven om aan de noden van kankerpatiënten tegemoet te komen.'
Het coronavirus heeft niet alleen negatieve effecten: het leidt ook tot meer solidariteit.
'Ook in het najaar zullen we nog veel extra inspanningen doen. Om dat vol te houden rekenen we op onze actievoerders. Maar we hebben er vertrouwen in: ze zijn duidelijk bereid om zich te blijven inzetten. Het coronavirus heeft dus niet alleen negatieve effecten: het leidt ook tot meer solidariteit.’
‘We merken dat onze vrijwilligers sowieso heel creatief zijn. Ze organiseren geen eetfestijnen, maar leveren spaghetti aan huis. Ze zetten hun jaarlijkse quiz online of laten hun sportoutfit bedrukken met boodschappen van sponsors. Dat kunnen we alleen maar aanmoedigen en dat gaan we dan ook doen. In onze nieuwe inspiratiegids voor actievoerders staan een heleboel tips om acties coronaproof te maken.’
‘Nieuwe acties bedenken waar actievoerders zich achter kunnen scharen. Dit najaar komen er bijvoorbeeld acties die volledig virtueel zullen verlopen. Bestaande initiatieven maken we dan weer coronaproof, net zoals we dat met het Plantjesweekend, de 100km-run en de 1000 km gedaan hebben. Zo kunnen we de strijd tegen kanker samen en op een veilige manier blijven verderzetten.’