David Vansteenbrugge

David Vansteenbrugge wordt algemeen directeur van Kom op tegen Kanker

Op 1 maart 2023 komt David Vansteenbrugge aan boord bij Kom op tegen Kanker. Na een inwerkperiode van 3 maanden, neemt hij op 1 juni 2023 de functie van algemeen directeur over van Marc Michils. Marc wordt op zijn beurt vanaf 1 september 2023 voorzitter van het bestuursorgaan. David Vansteenbrugge brengt heel wat ervaring, ambitie en leergierigheid mee. Zodat we de strijd tegen kanker de komende jaren nog verder kunnen opdrijven. 

David deed de afgelopen jaren al ervaring op in uiteenlopende sectoren. Zo werkte hij als consultant in de reclamewereld en bij bedrijven die actief zijn in de digitale sector. ‘Bij de start van mijn carrière adviseerde ik vooral over digitale strategie: het inrichten van de digitale kanalen, omgaan met sociale media en de opzet van een eerste webshop. Later verschoof de focus meer naar marketing- en communicatie in de brede zin. Zo heb ik teams geleid die de Belgische marktintrede van enkele internationale spelers hebben begeleid’, vertelt hij. ‘In een volgende stap verdiepte ik mij in consultancy rond digitale transformatie: welke nieuwe competenties moet een bedrijf omarmen, hoe kunnen we nieuwe technologie slim inzetten, en hoe kunnen we ons beter wapenen tegen een steeds sneller veranderende wereld. Daar hielp ik enkele grote organisaties in de financiële sector bij.’ 

Het voorbije anderhalf jaar werkte David als algemeen directeur bij addData, het bedrijf dat hij zelf oprichtte. ‘addData is actief in de wereld van artificiële intelligentie en big data. Ze streven ernaar om een zeer complex, technisch onderwerp op een bevattelijke manier aan directieteams te brengen. Na zestien maanden telt het bedrijf al 24 medewerkers en werkt het onder andere voor Torfs, Nike en Toyota.’ 

Waarom maak je nu dan de overstap naar Kom op tegen Kanker? Wat sprak je aan in de functie en de organisatie?

‘Ik wil de kennis die ik heb opgebouwd graag inzetten op een meer duurzame manier en wil mee het verschil maken voor andere mensen. Ik voelde al langer dat er voor mij belangrijkere zaken zijn dan een verzekeringsmaatschappij nog groter te maken of een grootbank te helpen bij het innoveren. De voorbije jaren werkte ik daarom al pro bono voor verschillende ngo’s. Ook voor Kom op tegen Kanker, trouwens. Dat heeft me mee geprikkeld om voor deze functie te kiezen.’ 

Met welke ideeën en ervaring wil je de komende jaren mee het verschil maken bij Kom op tegen Kanker? 

‘Ik denk dat de organisatie gebaat kan zijn bij een verdere vernieuwing van het merk en bij het toekomstgericht maken van de fondsenwerving. Bij het aanspreken van een jonger en diverser publiek. En bij alles wat je onder de noemer ‘digitale transformatie’ kan onderbrengen. Dat zijn zaken waarvoor mijn achtergrond goed van pas kan komen. Maar ik waan me niet de persoon die de organisatie binnenstapt en denkt dat mijn éne idee alles plots zal verbeteren. Ik kijk uit naar de complementariteit tussen alle kennis die al aanwezig is binnen Kom op tegen Kanker, en hoe we daar samen een nog mooier verhaal kunnen van maken. Of het nu gaat over psychosociale zorg, over biomedisch onderzoek of over preventie, ik wil overal graag tot in detail mee induiken. Zodat ik heel goed weet wat Kom op tegen Kanker op al die vlakken betekent voor mensen die met kanker worden geconfronteerd.’ 

Ik ben mijn moeder verloren aan kanker. Ik weet dus welke impact de ziekte heeft.

David Vansteenbrugge

toekomstig algemeen directeur Kom op tegen Kanker

David Vansteenbrugge

Werd je in jouw omgeving al met kanker geconfronteerd? 

‘Ja, en dat onderwerp wil ik niet uit de weg gaan. Kom op tegen Kanker is er immers ook om de ziekte nog meer bespreekbaar te maken. Ik verloor mijn moeder enkele jaren geleden aan kanker. Er ging een lange periode met verschillende behandelingen aan vooraf. Ik weet dus heel goed welke impact kanker heeft op iemands lichaam en geest. En welke impact de ziekte ook heeft op de naasten van kankerpatiënten. Dat ik nu als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker mee kan wegen op de strijd tegen kanker en iets kan betekenen voor mensen die vandaag hetzelfde meemaken, zorgt voor extra motivatie.’ 

Het zijn wel bijzondere en spannende tijden om in de nieuwe functie te starten. 

‘Dat wakkert het vuur alleen nog maar meer aan. In deze tijden is het nog belangrijker dat Kom op tegen Kanker er is voor zoveel mensen. Ik zie het dus niet als een belemmering van de missie. Ik ben iemand die het glas liever als halfvol ziet.’ 

Door voor mij te kiezen, maakt Kom op tegen Kanker een statement. Er is honger en ambitie.

David Vansteenbrugge

toekomstig algemeen directeur Kom op tegen Kanker

Met je 32 jaar lijk je misschien jong om een organisatie als Kom op tegen Kanker te leiden. 

‘Je verwacht bijna automatisch dat een algemeen directeur minstens vijftig jaar oud is en misschien al wat grijze haren heeft. Maar het is niet de eerste keer dat ik de functie opneem. De voorbije jaren leidde ik ook al teams in een data- en reclamebureau dat ongeveer evenveel medewerkers telde als Kom op tegen Kanker. Het aansturen van een directieteam, het maken van jaarplannen, het uittekenen van de structuur van de organisatie … Het is me allemaal niet vreemd en schrikt me niet af. Maar ik stap niet naïef in deze opdracht. Het bestuursorgaan van Kom op tegen Kanker ging ook niet over één nacht ijs voor mijn aanstelling. Er ging een stevig traject met diepgaande proeven en gesprekken aan vooraf. Door voor mij te kiezen, maakt Kom op tegen Kanker nu een statement. De organisatie kiest niet voor de status quo. Er is honger, er is ambitie en het is nu aan de volgende generatie om de organisatie verder uit te bouwen. Het is echt de bedoeling om de volgende stap vooruit te zetten. Tegelijkertijd verdwijnt huidig algemeen directeur Marc Michils niet, en dat is belangrijk. Wat hij de afgelopen tien jaar heeft opgebouwd, is van onschatbare waarde voor Kom op tegen Kanker. Tot begin juni lopen we dubbel, vanaf september wordt Marc dan voorzitter van het bestuursorgaan. Dat is een geschenk, voor mij en voor de organisatie. Zodat ik de tijd kan nemen om me goed in te werken.’