Kankerlijn

Hoe chat ik met de Kankerlijn?

Met wie praat ik op de chat?

Op onze chat praat je met opgeleide medewerkers van de Kankerlijn. Zij staan klaar om te luisteren naar je verhaal en zorgen. Ze zoeken samen met jou naar een volgende stap of helpen je op weg naar andere professionele hulpverleners.

Hoelang kan ik chatten?

Onze chatmedewerker voert één gesprek per keer. Elk gesprek duurt maximaal 40 minuten zodat er zo veel mogelijk mensen aan bod kunnen komen. 15 minuten voor de chat sluit, wordt geen nieuw chatgesprek opgestart.

Kan ik anoniem chatten?

Bij de start van het chatgesprek kun je kiezen om onder je eigen naam te chatten of met een nickname (schuilnaam), zodat je volledig anoniem kunt blijven. Het is verplicht een naam in te vullen. Gebruik bij een volgend gesprek liefst dezelfde nickname of naam.

De chat is bezet of offline

Offline: de chatlijn is enkel beschikbaar op maandag van 9.00 uur tot 12.00 uur, op woensdag van 14.00 uur tot 17.00 uur en van 19.30 uur tot 22.30 uur. Buiten die uren is de chatlijn offline.

Bezet: tijdens de openingsuren zijn alle medewerkers mogelijks aan het chatten. je leest dan het bericht: 'Bezet, laat een bericht'.

Je hebt dan de keuze tussen:

  • Je wacht tot de chatlijn vrij komt.
  • Je laat een bericht achter, dit komt terecht bij kankerlijn@komoptegenkanker.be. We antwoorden uw vraag per mail binnen de drie werkdagen.
  • Je kunt tijdens de werkuren bellen met een van onze medewerkers op het gratis nummer 0800 35 445.

Waar kan ik terecht in een crisissituatie?

Als bij de Kankerlijn noch de chat, noch de telefoon bereikbaar is en je hebt nood aan een ondersteunend gesprek, neem dan contact op met:

  • Tele-onthaal - voor iedereen met levensvragen - gratis nummer 106 of chat op
    tele-onthaal.be.
  • Awel - voor kinderen en jongeren - awel.be/chat.

Wat bij technische storingen?

Uitzonderlijk wordt een chatsessie onderbroken door een technische storing bij ons of bij jou. Log in dat geval nog een keertje in met dezelfde nickname/naam, vraag naar de medewerker met wie je aan het chatten was en dan proberen we jou zo snel mogelijk terug te verbinden met elkaar.

Een reactie of boodschap?

Op het einde van het chatgesprek bestaat de mogelijkheid om via mail een kopie te krijgen van je gesprek.