Op weg naar een Mangomoment-cultuur! Een implementatie en validatieproject in 20 zorgorganisaties.

Psychosociaal
Promotors:
Kris Vanhaecht (KU Leuven)
Project Partners:
KU Leuven
Budget uitgereikt door Kom op tegen Kanker:
€293.458

Samenvatting

“Mangomoment” is ondertussen een begrip. Dankzij de steun van Kom Op Tegen Kanker groeide een idee uit tot een project in 3 Vlaamse ziekenhuizen en werd het een beweging van meer dan 40 zorgorganisaties en een 30-tal patiëntenverenigingen. In het voorbereidend onderzoeksproject “From Never To Always Events: op zoek naar Mangomomenten” meer dan 1000 verhalen verzameld van oncologische en niet-oncologische patiënten, hun familieleden alsook van zorgprofessionals. Het project haalde in prime-time het VRT journaal, er werden vele artikels in kranten en weekbladen gepubliceerd, ging viraal op sociale media, werd bij Van Dale woord van de maand juni 2018 en het concept werd gepubliceerd in Lancet Oncology.
Tijdens dit implementatieproject wordt het concept verder uitgerold en gevalideerd in vijf Vlaamse regio’s door 20 zorgorganisaties uit eerste- en tweede lijn elk drie teams te laten selecteren om samen een Mangomomentcultuur uit te bouwen. We begeleiden de teams, organisaties en regio's de komende jaren en de deelnemers krijgen feedback over hun huidige Mangomomentcultuur, we delen positieve ervaringen binnen elke organisatie en met de omliggende zorgorganisaties. Leren van elkaar, open patiëntgerichte communicatie, elkaar inspireren & motiveren en positieve ingesteldheid zijn sleutelwoorden voor dit opschalingsproject.
Mangomomenten zullen op deze manier een integraal onderdeel worden van de Vlaamse patiëntgerichte zorgcultuur.