2022 - #WhatTheSmoke en #RIProken

In 2022 werkten we verder op #RIProken en #WhatTheSmoke, twee campagnes die we een jaar eerder lanceerden. Omdat jongeren amper te bereiken zijn met klassieke sensibiliserings-campagnes, kozen we er bewust voor om opnieuw content te maken op hún maat. Een evaluatie van onze campagnes uit 2021 toonde ook aan dat die aanpak werkt.  

#WhatTheSmoke

In het voorjaar van 2022 lanceerden we de tweede editie van #WhatTheSmoke en in het najaar de derde. Bij deze campagne – die zich voornamelijk afspeelt op TikTok – worden de negatieve aspecten van roken op een humoristische manier in de kijker gezet aan de hand van een estafette tussen verschillende TikTok-influencers.

#Whatthesmoke


Voor deze reeks werkte Kom op tegen Kanker opnieuw samen met een aantal van de bekendste TikTok-creators uit Vlaanderen, onder meer Stien Edlund, Elias Verwilt, Timon Verbeeck, Nick Ooms, Amir Motaffaf en Anneleen Debaveye. 

De campagne werd inhoudelijk ondersteund door partnerships met TAGMAG, een online community voor jongeren, en radiozender MNM. TAGMAG zette een heuse #WhatTheSmoke bootcamp op die intussen al meer dan 30.000 keer werd bekeken. 

Op 8 december stond Generation M op MNM in het teken van #WhatTheSmoke. Tijdens deze uitzending namen jongeren het woord en deelden eerlijk hun eigen ervaringen met roken. 

#RIProken

Samen met de populairste Vlaamse influencers en content creators uit de gaming wereld lanceerde Kom op tegen Kanker een nieuwe golf van #RIProken. De campagne richt zich op gamers 🎮 en werd afgetrapt met een #RIProken-stand op GameForce, het grootste gaming event van de Benelux, dat plaatsvond op 1 en 2 oktober in Brussels Expo. Bezoekers konden op deze stand de negatieve aspecten van roken ervaren aan de hand van verschillende games. Tijdens een spelletje Beat Saber werden de fysieke effecten van roken nagebootst door beperkte zuurstoftoevoer en extra gewichten. 

RIProken gameforce

Het event was meteen ook het startschot van het #RIProken-Fortnite-toernooi. Via riproken.be konden alle gamers en Fortnite-fanaten de #RIProken-map downloaden. In de speciaal aangepaste versie van het spel moesten spelers giftige stoffen die in sigaretten zitten, ontwijken 👾. Wie de beste tijd kon neerzetten ondanks deze obstakels maakte kans op een PlayStation 5. De finale werd gespeeld bij Game Mania op 5 november. Bekijk hier de aftermovie
Het #RIProken parcours kan nog steeds gratis gespeeld worden. Alle info vind je op riproken.be