
De Kankerlijn is de vraag- en meldingslijn van Kom op tegen Kanker. Iedereen kan er terecht voor een anoniem luisterend oor, deskundig advies of een bemoedigend gesprek. Je kunt er ook melden wanneer je met problemen wordt geconfronteerd. Op basis van die meldingen kan Kom op tegen Kanker daarna nog beter opkomen voor de belangen van patiënten.
Het professionele team van de Kankerlijn staat elke werkdag klaar om (ex-)kankerpatiënten en mensen in hun omgeving via telefoon, e-mail of chat te helpen. Complexe vragen of problemen over de medische, psychologische, sociale en juridische aspecten van kanker leggen de medewerkers voor aan een kankerspecialist of een team van experts.
De Kankerlijn in cijfers
De Kankerlijn werd in 2021 bijna 2500 keer gecontacteerd. Enkele opvallende vaststellingen.
- Bijna de helft van de vragen en oproepen gaat over psychisch-emotionele kwesties.
- Nog 41 % van de contacten verloopt per telefoon, de rest digitaal.
- Heel veel vragen gaan over borstkanker.
- Ongeveer twee op de drie oproepers zijn vrouwen. Dat is opvallend, aangezien meer mannen dan vrouwen kanker krijgen.
Lees meer cijfers, realisaties en knelpunten van de Kankerlijn in 2021:
We nemen de tijd en ruimte om echt naar iemand te luisteren, zodat mensen niet het gevoel hebben dat ze de zoveelste in de rij zijn.

Tags:
Praten