De Kankerlijn

De Kankerlijn is de vraag- en meldingslijn van Kom op tegen Kanker. Iedereen kan er terecht voor een anoniem luisterend oor, deskundig advies of een bemoedigend gesprek. Je kunt er ook melden wanneer je met problemen wordt geconfronteerd. Op basis van die meldingen kan Kom op tegen Kanker daarna nog beter opkomen voor de belangen van patiënten.

Het professionele team van de Kankerlijn staat elke werkdag klaar om (ex-)kankerpatiënten en mensen in hun omgeving via telefoon, e-mail of chat te helpen. Complexe vragen of problemen leggen de medewerkers voor aan een kankerspecialist of een team van experts op het vlak van sociale zekerheid, tewerkstelling, verzekeringen ...

De Kankerlijn in cijfers

De Kankerlijn werd in 2018 meer dan 3000 keer gecontacteerd. Voor het eerst kwamen er meer oproepen binnen via de online kanalen dan via de telefoon. De bestaande kanalen werden uitgebreid met een chat.

Wanneer de diagnose wordt meegedeeld, gaat het in 36 % van de gevallen over borstkanker. 43 % van de oproepers is (ex-)kankerpatiënt. Van de patiënten nemen drie keer meer vrouwen dan mannen contact op. Dat is opvallend aangezien meer mannen dan vrouwen kanker krijgen.

Meer info over de werking en het bereik van de Kankerlijn, lees je in het jaarverslag 2018.

Als mensen een sprankeltje hoop hebben als ze de telefoon neerleggen, weet je dat je iets kon betekenen.

Ellen Druyts

Diensthoofd Psychosociale Dienst

Ellen, medewerker Kankerlijn
Tags: Praten