De Kankerlijn

De Kankerlijn is de vraag- en meldingslijn van Kom op tegen Kanker. Iedereen kan er terecht voor een anoniem luisterend oor, deskundig advies of een bemoedigend gesprek. Je kunt er ook melden wanneer je met problemen wordt geconfronteerd. Op basis van die meldingen kan Kom op tegen Kanker daarna nog beter opkomen voor de belangen van patiënten.

Het professionele team van de Kankerlijn staat elke werkdag klaar om (ex-)kankerpatiënten en mensen in hun omgeving via telefoon, e-mail of chat te helpen. Complexe vragen of problemen leggen de medewerkers voor aan een kankerspecialist of een team van experts op het vlak van sociale zekerheid, tewerkstelling, verzekeringen ...

De Kankerlijn in cijfers

De Kankerlijn registreerde in 2017 in totaal 2.805 contacten. Dat is een stijging van meer dan 25 % ten opzichte van 2016.

Bijna de helft van de contacten verliep telefonisch. De andere helft van de mensen die in 2017 contact opnamen met de Kankerlijn, verkoos een digitaal kanaal, zoals het webformulier en de chatfunctie. Nieuw is dat de Kankerlijn ook via Facebook patiënten zo goed mogelijk bijstaat.

In 61 % van de gevallen werd de Kankerlijn in 2017 gecontacteerd door de patiënt zelf. Meer dan dubbel zoveel vrouwen dan mannen namen contact op. De partner van de patiënt was verantwoordelijk voor 8 % van de contacten.

Meer info over de werking en het bereik van de Kankerlijn, lees je in het jaarverslag 2017.

Als mensen een sprankeltje hoop hebben als ze de telefoon neerleggen, weet je dat je iets kon betekenen.

Ellen Druyts

Diensthoofd Psychosociale Dienst

Ellen, medewerker Kankerlijn
Tags: Praten