De Kankerlijn

De Kankerlijn is de vraag- en meldingslijn van Kom op tegen Kanker. Iedereen kan er terecht voor een anoniem luisterend oor, deskundig advies of een bemoedigend gesprek. Je kunt er ook melden wanneer je met problemen wordt geconfronteerd. Op basis van die meldingen kan Kom op tegen Kanker daarna nog beter opkomen voor de belangen van patiënten.

Het professionele team van de Kankerlijn staat elke werkdag klaar om (ex-)kankerpatiënten en mensen in hun omgeving via telefoon, e-mail of chat te helpen. Complexe vragen of problemen over de medische, psychologische, sociale en juridische aspecten van kanker leggen de medewerkers voor aan een kankerspecialist of een team van experts. 

De Kankerlijn in cijfers

De Kankerlijn werd in 2020 bijna 2800 keer gecontacteerd. Enkele opvallende vaststellingen:

  • De meeste oproepen komen online binnen.
  • Heel veel vragen gaan over borstkanker.
  • In ongeveer 60 % van de gevallen komt de oproep van iemand met kanker zelf, de andere oproepen zijn van naasten, hulpverleners enz.
  • Ongeveer 2/3 van de oproepers zijn vrouwen. Dat is opvallend aangezien meer mannen dan vrouwen kanker krijgen.

Lees meer cijfers, realisaties en knelpunten van de Kankerlijn in 2020:

Als mensen een sprankeltje hoop hebben als ze de telefoon neerleggen, weet je dat je iets kon betekenen.

Ellen Druyts

Diensthoofd Psychosociale Dienst

Ellen, medewerker Kankerlijn
Tags: Praten